Grafisch ontwerp en identiteitsontwikkeling

Grafisch ontwerpbureau Rotterdam, Het Proces Media, is al jaren actief op het gebied van grafisch ontwerp, fotografie en identiteitsontwikkeling. Door onze ervaring en brede inzetbaarheid kunnen wij een goede en flexibele werkethiek bieden. Hiernaast zijn wij in staat om vele werkzaamheden rondom de gewenste uiting of identiteit onder onze vleugels te nemen. Maar hoe gaan wij precies te werk? U leest het hier in onze werkwijze!

Inhoudsopgave

Bent u op zoek naar een specifiek onderdeel van onze werkwijze? Dan kun u door een klik op één van de onderstaande onderwerpen direct hier beginnen met lezen.

1. Onze werkwijze vanaf uw wensen

Uiteraard begint ons hele traject met het bepalen van uw wensen. Bent u op zoek naar een logo, gehele huisstijl of bijvoorbeeld een brochure om uw producten voor de consument in beeld te brengen? Een goed gesprek levert ons al een groot deel van onze benodigde input op. Door goed naar u te luisteren kunnen wij ons ontwerp zo strak mogelijk op uw wensen en bedrijf afstemmen. Wij zullen hieronder als voorbeelden logo’s en brochures behandelen, maar uiteraard is dit af te stemmen op al uw specifieke wensen.

Voorbeeld: logo's

Bij een logo is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten waar uw bedrijf of product voor staat. Verkoopt u een product en zo ja, wat is dat product? Of biedt u bijvoorbeeld een service en wat maakt uw bedrijf hierin zo uniek? Wat is de geschiedenis van uw bedrijf en met welke inslag bent heeft u deze opgestart?Uiteraard staan wij open voor uw specifieke wensen als u deze in dit stadium al heeft. Dit geeft ons een extra houvast om gericht en zo persoonlijk mogelijk te werk te gaan. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld:

  • Heeft u misschien al voorbeelden gezien waar wij zeker even naar moeten kijken? Dan horen wij dat natuurlijk graag. Uiteraard is het niet onze bedoeling om een ander logo na te maken, maar het is erg goed om uw smaak te leren kennen.
  • Zijn er bepaalde voor- of afkeuren waar wij rekening mee kunnen houden? U houdt bijvoorbeeld niet van de kleur rood of vind u schreefletters (letters met onderaan streepjes, waar de letters als het waren op rusten) juist erg mooi?
  • U heeft bijvoorbeeld een hele sterke voorkeur naar een naambeeld (een logo bestaande uit voornamelijk, of puur letters) of bent juist voorstander van beeldmerken (een grafische uiting die symbool staat voor u bedrijf of product)?

Bekijk hier voorbeelden van door ons ontwikkelde huisstijlen/logo’s!

Voorbeeld: brochures

Bij een andere uiting zoals een brochure is het ook belangrijk om te weten wat uw specifieke wensen zijn, maar ook andere zaken kunnen hierin een rol spelen. Graag nemen wij met u door wat u in uw brochure wilt overbrengen en waar de nadruk moet komen te liggen. Welke zaken moeten aan bod komen en wie is uw doelgroep? Hiernaast komen er nog vele zaken bij uw brochure kijken waar wij u graag mee van dienst zijn:

  • Heeft u al foto’s van uw product of moeten deze nog gemaakt worden? Zowel sfeer- als studiografie kunnen wij voor u verzorgen.
  • Zijn uw teksten al verzorgd, maar moeten deze nog vertaald worden? Wij werken vaker samen met meerdere vertaalbureaus en zetten met alle plezier uw teksten naar hen door.
  • Niet iedereen is een geboren schrijver, dus wij staan u graag bij met het opstellen van uw brochure teksten. Uiteraard hebben wij hiervoor uw input nodig, niemand kent uw product namelijk zo goed als uzelf.
  • Bent u nog niet zeker van uw teksten en wilt u deze na laten kijken? Geen probleem, onze redacteuren lezen het graag na en werken het bij waar het nodig is.
  • Heeft uw merk of product al een eigen huisstijl of wilt u juist dat wij een passende stijl voor uw brochure opzetten? In beide gevallen zijn wij bedreven en doen onze uiterste best om alles zo passend mogelijk te maken.
  • Heeft u al nagedacht hoe u uw brochure wilt verspreiden? Ook hier denken wij graag over mee en geven hierin ons advies. Heeft u bijvoorbeeld al gedacht aan een mooie toonbankdisplay? Zo voorkomt u dat uw brochures in een slordig stapeltje komen te liggen en geeft u een extra verzorgde indruk bij de potentiële klant.

2. Onze werkwijze tijdens de ontwerpfase

Wanneer u wensen bij ons duidelijk zijn zullen wij beginnen aan het opzetten van onze schets- en ontwerpfase. Hierin nemen wij de besproken zaken en wensen mee om ons ontwerp zo strak mogelijk bij uw wensen aan te sluiten. Vooraf nemen wij met u een planning door voor de verwachtte tijdsduur van deze en de te volgen fases. Ook hier houden wij als voorbeeld weer het logo en de brochure als leidraad aan. Wilt u meer weten over onze werkwijze voor een ander specifiek medium, neemt u dan gerust contact met ons op.

Voorbeeld: logo's

Op het gebied van logo’s zullen wij met meerdere voorstellen komen. Over de aantallen kunnen van tevoren eventueel afspraken gemaakt worden. Houdt u er wel rekening mee dat hoe meer ontwerpen er zijn, hoe lastiger het wordt voor u om er één te kiezen. Door het opzetten van meerdere ontwerpvoorstellen kunt u kiezen voor het logo wat het meest bij uw bedrijf en smaak past. Wij maken per slot van rekening een logo dat bij uw identiteit past.

Wat kunt u verwachten bij het ontvangen van meerdere ontwerpvoorstellen:

  • Een select aantal ontwerpen met allen een bijgevoegde uitleg van onze gekozen richting binnen dit ontwerp. Waarom maakten wij deze bewuste ontwerpbeslissingen en wat straalt het logo uit?
  • Goede en serieuze logo-ontwerpen, wij maken geen extra logo’s om ons quota te vullen. Uiteraard valt er over smaak niet te twisten, het kan altijd voorkomen dat het ene logo meer in uw smaak valt dan het andere. Dit is ook de reden dat er meer dan één keuze is. Hoewel wij ons goed kunnen in leven, kent u uw eigen smaak het beste.
  • Van sommige ontwerpen (dit is afhankelijk van het type ontwerp en in hoeverre deze dit toestaat) zullen wij ook verschillende kleurenvariaties tonen. Wilt u dit van een specifiek logo toch nog zien of vraagt u zich af hoe het logo er uitziet in uw gewenste kleur? Vraag hier dan gerust om, dan kijken wij of wij dit voor u kunnen verzorgen.
  • De vrije hand om te kiezen voor welke van deze voorstellen er gekozen wordt. Wilt u dat we met een specifiek logo verder ontwikkelen of zit het juiste logo er al tussen? Het Proces Media is flexibel en houdt beiden mogelijkheden voor u open.

Voorbeeld: brochures

Voor het ontwerp van een brochure, maken wij een opzet voor u van een spread (twee naast elkaar staande pagina’s) zodat u een goed beeld krijgt van hoe de gemiddelde pagina in uw brochure eruit komt te zien. In sommige gevallen is er uiteraard veel meer variatie nodig in de opbouw van pagina’s. In dit geval laten wij u uiteraard ook opzetten voor meerdere pagina’s zien, de belangrijkste pagina’s als leidraad nemend. Nadat u deze goedgekeurd heeft zullen wij vanuit deze pagina’s de gehele brochure opmaken. Deze zal in zijn geheel in deze bepaalde stijl opgemaakt worden. Heeft u nog op- of aanmerkingen? Dan nemen wij deze uiteraard mee in de volgende fase of een nieuw ontwerpopzet.

3. Onze werkwijze voor correctierondes

Uiteraard moet de uiting volledig kloppend zijn. Is bijvoorbeeld het telefoonnummer op uw visitekaartje juist? Had u toch liever die andere foto gewild? Of mist u nog iets in de tekst?

Daarom ontvangt u na de ontwerpfase een bestand met bijvoorbeeld de gehele brochure, flyer of magazine. Zodat u het geheel kunt doorlopen en eventuele puntjes op de i kunt zetten. Hoewel wij zo precies en nauwkeurig mogelijk werken is deze fase zeker niet onbelangrijk. Wanneer uw brochure gedrukt is kan er namelijk niets meer aangepast worden. Loop daarom gerust alles nog een keer na en wanneer u iets opmerkt zal dit alsnog doorgevoerd worden. Het aantal gewenste correctierondes kan vooraf besproken worden, houdt er echter wel rekening mee dat een correctieronde ook tijd kost. Wilt u meer weten over onze werkwijze voor correctierondes, neemt u dan gerust contact met ons op.

4. Onze werkwijze voor aanlevering

Uw logo is af, de brochure is gevuld en de visitekaartjes zijn naar wens. Maar hoe nu verder? Dat is totaal van uw eigen wens afhankelijk. Een logo kan in meerdere bestandsvormen aangeleverd worden (.eps, .jpg, .png) zodat u hem voor de gewenste toepassingen kunt inzetten. Maar hoe zit dat nu met uw drukwerk? Uiteraard kunnen wij uw bestanden klaar maken voor druk, bij de drukker naar uw keuze. Maar het kan nog makkelijker. Het Proces Media werkt namelijk samen met meerdere professionele drukkers, waar wij een goede ervaring mee hebben. Wij kunnen u het zoeken naar een drukker en het aanleveren van deze bestanden op deze manier volledig uit handen nemen. Heeft de drukker dan nog vragen over druktechnieken, leveringen of andere zaken? Dan regelen wij dit en hoeft u zich hier in het geheel niet druk over te maken. Voor ons is dit namelijk dagelijkse kost. Wilt u meer weten over onze werkwijze voor aanlevering, neemt u dan gerust contact met ons op.

5. Onze werkwijze voor fotografie en fotoshoots

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Daar zijn wij het zeker mee eens! Een foto fleurt een brochure of flyer op en zorgt dat uw product op de juiste manier gezien kan worden. Uiteraard staat het u vrij om voor uw media-uiting uw eigen foto’s aan te leveren, maar wij weten uit ervaring dat deze niet altijd beschikbaar zijn. Daarom biedt Het Proces Media fotografie aan in hun uitgebreide aanbod. Wij hebben veel ervaring met het maken van fotografie voor meerdere uitingen. Zo maken wij al jaren studiofotografie voor meerdere scootermerken. Ook verzorgen wij sfeerfoto’s voor brochures, magazines, websites, social media, flyers en elk ander denkbaar medium. Wilt u meer weten over onze werkwijze voor een fotografie en fotoshoots, neemt u dan gerust contact met ons op.

Graag geven wij een kleine uitleg van de soorten fotografie die wij zoal verzorgen:

fotograaf in rotterdam aan de haven. fotografeerd man op een scooter

5.1 Studiofotografie

Het Proces Media werkt al sinds jaar en dag samen met ervaren studiofotografen. Door hun goed ingerichte studio kunnen zij hun belichting manipuleren voor strakke studiofotografie. Vooral op gebied van producten is dit onmisbaar. Wilt u namelijk een flyer of brochure om uw product aan de man te brengen, dan moet u deze namelijk ook goed kunnen laten zien.

5.2 Sfeerfotografie

Wij maken al jaren zelf sfeerfotografie voor diverse brochures en magazines. De naam zegt het eigenlijk al, goede sfeerfotografie geeft sfeer aan uw media-uiting. Hoe kaal zal uw brochure namelijk tonen zonder die mooie sfeerfoto om het geheel te breken? Daarnaast is het dit de ideale manier om uw product te tonen op de plaatst waar deze gebruikt zal worden. Ontwikkelt u bijvoorbeeld trackers voor op containers? Dan is er niets duidelijker dan een foto met uw product op een daadwerkelijke container. Dit geeft uw product kracht en betrouwbaarheid.

5.3 Actiefotografie

Heeft u een product waarbij beweging een grote rol speelt? Dan wilt u deze mogelijk ook in beweging tonen. Zo maken wij al jaren actiefoto’s voor het magazine Scooter&BikeXpress dat door ons zusterbedrijf Het Proces Publishing wordt uitgegeven. Onze fotografen hebben veel ervaring met het vastleggen van bewegende voertuigen als scooters, motoren, auto’s, waterscooters, quads en fietsen. Zij weten als geen ander hoe je bewegend beeld op een goede, mooie en duidelijke manier in beeld brengt.

5.4 Fotoshoots

Wilt u net even wat meer dan standaard studiofotografie? Dan is een fotoshoot een goede optie. Bij het organiseren van een fotoshoot komt echter veel kijken, laat Het Proces Media daar nu net ervaring mee hebben! Wij verzorgen voor meerdere merken fotoshoots en verzorgen daarbij diverse aspecten die bij het proces horen. Op deze manier heeft u een mooie reeks foto’s van uw product zonder hier te veel omkijken naar te hebben.

Maar welke aspecten zijn zoal onderdeel van een fotoshoot? En wat kunnen wij hierin voor u betekenen? Hieronder vindt u een opsomming met mogelijkheden, heeft u andere of aanvullende wensen? Dan kunt u altijd met ons contact opnemen. Wij bespreken graag alle mogelijkheden.

  • Mogelijk wilt u graag ook mensen op de foto. Het Proces Media heeft goed contact met modellenbureaus en helpt u graag de juiste modellen uitkiezen om uw merk te representeren. De modellen op de foto moeten goed bij uw doelgroep aansluiten, uiteraard gebruiken wij onze ervaring om u hierbij te ondersteunen.
  • Nu heeft u een fotomodel om uw product te presenteren, maar wat voor kleding moet hij of zij dragen? Ook hier duiken wij voor u in. De juist gekozen kleding maakt het plaatje compleet, de kledingkeuze nemen wij dan ook zeker serieus.
  • Ook de kracht van de locatie mag u niet onderschatten. Wordt uw product gebruikt in een stedelijke omgeving of juist meer landelijk? Onze locatie scouts zoeken het juiste plekje voor uw foto’s!
  • Het enige dat dan nog rest is de fotograaf en eventuele belichting. En laten wij nu net de juiste fotograaf al in gedachten hebben! Naast onze eigen fotografen werken wij ook samen met enkele topfotografen die niets anders willen dan het perfecte plaatje schieten.

6. Onze werkwijze voor Social Media

Het is ondertussen niet meer weg te denken in ons dagelijks leven, Social Media. Om deze reden neemt dit ook een grote rol in bij het ontwikkelen van een nieuwe marketingstrategie.

Ook wij negeren deze tak van marketing daarom niet, maar omarmen deze juist! Wij kunnen u daarom ook in verschillende vormen ondersteunen met het aanscherpen van uw Social Media accounts als Instagram en Facebook. Naast het maken van fotografie voor op uw account (zoals te lezen onder kopje 5: Fotografie en fotoshoots), zorgen wij ook voor het genereren van andere content. U kunt hierbij denken aan het ontwerpen van grafische afbeeldingen voor bijvoorbeeld aanbiedingen. Maar ook aan teksten of het opzetten van een marketingplan voor uw Social Media accounts. Geeft u liever het geheel uit handen? Ook dit kunnen wij voor u doen. Wij zetten in dit geval een marketingplan en uploadschema met u op. Zo kunnen wij regelmatig nieuwe uploads toevoegen aan uw Facebook of Instagram account. Wilt u meer weten over onze werkwijze voor Social Media, neemt u dan gerust contact met ons op.

7. Breed inzetbaar

Ondertussen heeft u het vast al begrepen, maar onze diensten bestrijken een breed pallet. Hiermee hopen wij u een zo breed mogelijk pakket en zoveel mogelijk ondersteuning aan te bieden. Hieronder vindt u een greep in onze mogelijkheden. Mocht uw wens hier niet tussen staan, vraag ons hier dan gerust naar. Wij staan zeker open voor een uitdaging en de kans is groot dat we hier alsnog in aanraking mee geweest zijn.

  • Identiteitsontwikkeling
  • Logo ontwerp
  • Ontwikkelen van huisstijlen (waaronder ook bijbehorende uitingen als visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, belettering en banieren)
  • Ontwerp van informatieve uitingen (zoals brochures, flyers en folders)
  • Magazines
  • Fotografie (ook voor het organiseren en realiseren van photoshoots)
  • Website ontwerp en ontwikkeling
  • Het genereren van content, denk hierbij aan het schrijven van teksten en fotografie.
  • Social Media ondersteuning en content ontwikkeling
  • Video-editing

8. Contact

Wilt u meer weten of juist een offerte op maat? Neemt u dan gerust contact met ons op of laat uw gegevens achter in het onderstaande contactformulier!

Contactformulier